Lymfoedeem

Niet goed werkend lymfesysteem

Wat is lymfoedeem?
Lymfoedeem is een serieuze aandoening. Het wordt veroorzaakt doordat de aan- en afvoer van vocht en afvalstoffen verstoord is. Daardoor kan een lichaamsdeel gaan zwellen, zoals een arm, been maar ook borst, gelaat of geslachtsdelen. Dit laatste wordt midline lymfoedeem genoemd. Dit kan een zwaar gevoel geven, maar ook pijn of een bewegingsbeperking. De huid kan ziek worden en onderschatting kan zelfs tot ernstige infecties leiden.

Wat is de oorzaak van lymfoedeem?
Er zijn veel verschillende oorzaken voor lymfoedeem. In het kort kan het komen doordat het lymfstelsel beschadigd geraakt is door bijvoorbeeld een operatie of doordat het lymfestelsel bij de geboorte al slecht is.

Wat kan de oedeemtherapeute voor u doen?
Leven met lymfoedeem is niet altijd makkelijk. Er zijn veel dingen waar rekening meegehouden moet worden in het dagelijks leven. Maar met technieken die de oedeemtherapeute u kan leren, kunt u het lymfoedeem op den duur zelf onder controle houden.

Bij Vellinga-Adfysio helpen wij u graag om het lymfoedeem terug te dringen en onder controle te houden. Samen bekijken we wat uw specifieke klachten zijn en hoe we dit het beste kunnen behandelen. Tot slot bepalen we samen in hoeverre zelfredzaamheid haalbaar is.

Waar richt de behandeling zich op?
De behandeling kan uit verschillende onderdelen bestaan, zoals manuele lymfedrainage, compressie, lymftaping, oefeningen en huidtechnieken. Dikwijls kan het resultaat goed behouden worden met behulp van een Therapeutisch Elastische Kous om arm of been, welke op onze praktijk aangemeten kan worden.

Gezond bewegen is zeer belangrijk bij lymfoedeem, daarom bieden wij naast de therapie in de behandelkamer ook oefentherapie in onze gemoedelijke oefenzaal aan. Hier kunt u in een rustige ambiance ervaren dat u kunt sporten met lymfoedeem en waar uw grenzen liggen.

Wat kost het?
Lymfoedeem wordt vergoed uit de aanvullende verzekering. Er zijn chronische indicaties die voor een langere periode worden vergoed uit de basisverzekering. De hoogte van de vergoeding of het aantal keren verschilt per zorgverzekeraar. Lees eerst uw polisvoorwaarden goed door of informeer bij uw zorgverzekeraar.

Let op: wordt de zorg uit de basisverzekering vergoed (> 18 jaar) dan dient u de kosten tot het bedrag van uw eigen risico zelf te betalen.