Dry needling

Dry needling kan, in combinatie met fysiotherapie, een zeer effectieve methode zijn.

Wat is dry needling?
Dry needling is een behandelmethode waarbij ‘triggerpoints’ in spieren met een dunne naald worden aangeprikt waardoor de spier snel en langdurig in ontspanning komt.

Wat is een ‘triggerpoint’?
Een triggerpoint is een verkrampt plekje in een spier dat naast lokale drukpijn ook vaak pijn ‘op afstand’ veroorzaakt.

Triggerpoints kunnen zich uiten in:

• Pijn en stijfheid lokaal in de spier en ook pijn ‘op afstand’
  • Bewegingsbeperkingen in bijbehorende gewrichten
  • Verminderde kracht in de betrokken spier(en)
  • Hoofdpijn, aangezichtspijn en/of kramp

Hoe kunnen triggerpoints ontstaan?

• Acuut, bijvoorbeeld door een verkeerde beweging of een ongeval
  • Chronisch, bijvoorbeeld door een langdurig verkeerde houding
  • Langdurige overbelasting van bijvoorbeeld arm, schouder en/of nek, zoals bij gebruik van de computer
  • Overbelasting en/of blessures bij sporters
  • Verkramping van spierweefsel, zoals bij een meniscusletsel of een hernia
  • Langdurige afwezigheid van beweging, bijvoorbeeld door gips of een sling
  • Psychische factoren, zoals stress en depressie
  • Voetafwijkingen of verschillen in beenlengte, bijvoorbeeld ontstaan na een botbreuk
  • Slaaptekort
  • Te strakke kleding of het verkeerd dragen van een rugzak/handtas

Wat kan de fysiotherapeut voor u doen?
De fysiotherapeut zal door middel van een intakegesprek en een gerichtonderzoek uw klachten analyseren. De spieren worden onderzocht. Hier wordt specifiek gezocht naar de bewuste ‘triggerpoints’ in uw spieren die mogelijk uw pijn veroorzaken.

Waar richt de behandeling zich op?
De behandeling is gericht op het ‘uitschakelen’ van deze triggerpoints. Via het gericht aanprikken met het naaldje worden deze punten gevonden en gedeactiveerd. Daarna raken de spieren snel en langdurig ontspannen. De fysiotherapeut zal vaak meerdere spieren behandelen in uw arm of been. Ook worden, indien nodig, spieren langs de wervelkolom onderzocht en behandeld.

Wat voelt u van dry needling?
Het inbrengen van een naaldje voelt u bijna niet. Als het ‘triggerpoint’ aangeprikt wordt, spant de spier zich even lokaal aan. Dit kan kortdurend een gevoel van kramp geven. Daarna ontspant de spier zich weer en kunt u gemakkelijker bewegen. Vaak voelt het behandelde gedeelte wel wat vermoeid en/of stijf aan, dit gevoel is van korte duur.

Wat gebeurt er na de dry needling?
U krijgt oefeningen en gerichte adviezen mee naar huis om de verbeterde situatie te behouden.

Wat kost dry needling?
Dry needling zal altijd in combinatie met een reguliere fysiotherapiebehandeling gegeven worden. Dit wordt vergoed onder de aanvullende verzekering. De hoogte van de vergoeding of het aantal keren verschilt per zorgverzekeraar. Lees eerst uw polisvoorwaarden goed door of informeer bij uw zorgverzekeraar. Behandelingen voor kinderen tot 18 jaar worden betaald uit de basis- verzekering.