Lage rugklachten fysiotherapie scholing

Specifieke en aspecifieke rugklachten

Opfriscursus fysiotherapeuten

Lage rugpijn is één van de meest voorkomende klachten. Afgelopen maandag (20 mei 2019) zijn Jelle, Marit en Sanne bij een lezing over lage rugklachten in Groningen geweest. Een goede opfrisser volgens de fysiotherapeuten.

Lage rugklachten worden in twee groepen verdeeld: specifieke lage rugklachten en aspecifieke lage rugklachten. Specifieke lage rugklachten hebben een aanwijsbare specifieke oorzaak. Aspecifieke lage rugklachten daarentegen niet. Dit is het geval bij ongeveer 90% van de patiënten met lage rugpijn.

Aspecifieke lage rugklachten kunnen acuut of chronisch zijn. Acute lage rugklachten hebben een goed natuurlijk herstel en gaan doorgaans binnen 4-6 weken weer over. De fysiotherapeut kan hierbij helpen door adviezen/tips te geven en eventueel te behandelen.

Bij chronische lage rugklachten blijken ook gedachten/ideeën over de klacht en de sociale omgeving invloed te kunnen hebben op de pijn. De fysiotherapeut kan u dan helpen om inzicht te krijgen in uw klachten. Ook is het dan mogelijk dat de fysiotherapeut met u gaat oefenen om zo uw dagelijkse activiteiten en eventueel hobby’s/sporten weer uit te kunnen voeren.